Object Pascal
Object Pascal, Delphi içinde kullanılan programlama dilidir. Turbo Pascal'a benzer ve nesne
yönelimli bir programlama dilidir. Bu anlamda object pascal dili nesne yönelimli program tasarımını ve modern
gereksinimleri karşılayabilecek kodlama olanaklarına sahiptir.
1-Bildirimler
Object Pascal dili özellikleri
arasında koşullu derleme bildirimleri gelir. Bu bildirimler işletim sisteminin
(platform) seçilmesi gibi derleyiciyi yönlendirir.
$IF
$ELSEIF
$WARN
$MESSAGE
$IF bildirimi:
Belli bir simgenin tanımlı olup olmadığını
öğrenmek için kullanılır.
Const
Hatakontrol
= 1;
{$IF Defined(DEBUG)
and (hatakontrol > 2)}
Showmessage
('mesaj');
{$IFEND}
2-Sınıf ve Nesneler
Sınıflar
bir durumu ve belli davranışları olan kullanıcı tanımlı bir veridir. Sınıflar class sözcüğüyle tanımlanırlar. Nesneler ise sınıfların
örnekleridir.
Bir
sınıf türünü tanımlamak:
Type
TDuzenle
= class
Ay, Gun, Yil: Integer;
Procedure
DegerVer (g, a, y: Integer);
Sınıf
tanımlamak:
procedure
TDuzenle.DegerVer (g, a, y:
Integer);
begin
Gun:=g;
Ay:=a;
Yil:=y;
End;
Sınıf
tanımlandıktan sonra nesye yaratılabilir:
var
Tarih: TDuzenle;
begin
// bir nesne yarat
Tarih:= TDuzenle.Create;
Tarih.DegerVer (1, 1, 2003)
end;
3-Bir Delphi Nesnesi
Yeni
bir proje yarattığınızda, Delphi şekillendirebileceğiniz
bir yapı sunar. Code Editor
içinde Delphi yeni bir sınıf türü tanımlar.
unit Unit1;
interface
uses Windows, Classes, Graphics, Forms, Controls, Dialogs;
type
TForm1 = class(TForm) { tür
bildirimlerinin başı. }
private
{ Private bildirimler.}
public
{ Public
bildirimler. }
end; { tür bildirimlerinin sonu.}
var
Form1: TForm1;
implementation { implemente işlemlerinin başı. }
{$R
*.DFM}
end. { implemente işleminin ve unitin
sonu. }
Yeni
sınıf türü TForm1'dır ve TForm sınıfından türetilir.
Bu
değişken Form1 adlı yeni bir değişkeni bildirir:
var
Form1: TForm1;
Form1,
TForm1 sınıfından örneklenir. Örneğin form üzerine bir düğme eklendi ve OnClick olayına kod yazıldı:
procedure TForm1.Button1Click(Sender:
TObject);
begin
Form1.Color := clGreen;
end;
Nesneler
diğer nesneleri birer veri alanı olarak içerirler. Form üzerine yeni bir
bileşen eklediğinizde yeni alan formun tür tanımında görünür.
unit Unit1;
interface
uses Windows, Classes, Graphics, Forms, Controls;
type
TForm1 = class(TForm)
Button1: TButton; { yeni veri alanı.}
procedure
Button1Click(Sender: TObject); { Yeni metot bildirimi.}
private
{ Private
bildirimler.}
public
{ Public
bildirimler.}
end;
var
Form1: TForm1;
implementation
{$R
*.DFM}
procedure TForm1.Button1Click(Sender:
TObject); {
Yeni metodun kodu.}
begin
Form1.Color := clGreen;
end;
end.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder