18 Mart 2012 Pazar

Object Pascal

Object Pascal


Object Pascal, Delphi içinde kullanılan programlama dilidir. Turbo Pascal'a benzer ve nesne yönelimli bir programlama dilidir. Bu anlamda object pascal dili nesne yönelimli program tasarımını ve modern gereksinimleri karşılayabilecek kodlama olanaklarına sahiptir. 

1-Bildirimler

Object Pascal dili özellikleri arasında koşullu derleme bildirimleri gelir. Bu bildirimler işletim sisteminin (platform) seçilmesi gibi derleyiciyi yönlendirir.


$IF

$ELSEIF

$WARN

$MESSAGE


$IF bildirimi:

 Belli bir simgenin tanımlı olup olmadığını öğrenmek için kullanılır.



Const

            Hatakontrol = 1;

            {$IF Defined(DEBUG) and (hatakontrol > 2)}

            Showmessage ('mesaj');

{$IFEND}

2-Sınıf ve Nesneler

Sınıflar bir durumu ve belli davranışları olan kullanıcı tanımlı bir veridir. Sınıflar class sözcüğüyle tanımlanırlar. Nesneler ise sınıfların örnekleridir.

Bir sınıf türünü tanımlamak:

 Type

            TDuzenle = class

            Ay, Gun, Yil: Integer;

            Procedure DegerVer (g, a, y: Integer);

            
 Sınıf tanımlamak:
  
 procedure TDuzenle.DegerVer (g, a, y: Integer);

            begin

                        Gun:=g;

                        Ay:=a;

                        Yil:=y;

            End;

 Sınıf tanımlandıktan sonra nesye yaratılabilir:

var

                        Tarih: TDuzenle;

            begin

                        // bir nesne yarat

                        Tarih:= TDuzenle.Create;

                        Tarih.DegerVer (1, 1, 2003)

            end;

3-Bir Delphi Nesnesi

Yeni bir proje yarattığınızda, Delphi şekillendirebileceğiniz bir yapı sunar. Code Editor içinde Delphi yeni bir sınıf türü tanımlar.


unit Unit1;

interface

 uses Windows, Classes, Graphics, Forms, Controls, Dialogs;

type


 TForm1 = class(TForm)         { tür bildirimlerinin başı. }

  private

    { Private bildirimler.}

  public

    { Public bildirimler. }

  end;    { tür bildirimlerinin sonu.}

 var

Form1: TForm1;

 implementation  { implemente işlemlerinin başı. }

 {$R *.DFM}

end.      { implemente işleminin ve unitin sonu. }


 Yeni sınıf türü TForm1'dır ve TForm sınıfından türetilir.

Bu değişken Form1 adlı yeni bir değişkeni bildirir:

var

 Form1: TForm1;

Form1, TForm1 sınıfından örneklenir. Örneğin form üzerine bir düğme eklendi ve OnClick olayına kod yazıldı:


procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);


begin

  Form1.Color := clGreen;

end;

Nesneler diğer nesneleri birer veri alanı olarak içerirler. Form üzerine yeni bir bileşen eklediğinizde yeni alan formun tür tanımında görünür.


unit Unit1;

interface

uses Windows, Classes, Graphics, Forms, Controls;

type


  TForm1 = class(TForm)

    Button1: TButton;     { yeni veri alanı.}

    procedure Button1Click(Sender: TObject);   { Yeni metot bildirimi.}

  private

    { Private bildirimler.}

  public

    { Public bildirimler.}

  end;

var

 Form1: TForm1;

implementation

{$R *.DFM}

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);     { Yeni metodun kodu.}

begin

  Form1.Color := clGreen;

end;

 end.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder