Object Pascal, nesne yönelimli
özelliklerinin dışında söz dizim kullarına sahiptir:
Bütün
Delphi kodları ; ile sonlandırılır.
Eşittir
işareti := şeklinde belirtilir.
=
işareti ise karşılaştırma işleminde kullanılır.
Procedure ve Fonksiyonlara Giriş
Procedure ve Fonksiyonlar
Prosedure ve fonksiyonlar program kodlarının modüler kısımları olup özel görevler üstlenirler.Bunlar aynı zamanda "Altprogram" olarakta bilinirler.Delphi uygulamaları geliştirmek için çok sayıda hazır procedure ve fonksiyonu kullanıcının hizmetine sokar.
Procedure ve fonksiyonlar nesnelerle birlikte kullanıldığı zaman metod adını alırlar.
PROSEDURLER
bir procedur su sekilde tanımlanır:




procedure procedureadı(giriş parametreleri:tipi); sabit,değişken,tip tanımı begin program kodları; [exit;]
end;


girişparametreleri:çağrıldığı yerden gönderilen bilgilerdir.
sabit


program kodlar:bu kısımda procedurun yapması gerken işi belirleyen kodlar bulunur.
normalde bir procedure bloğun sonuna kadar çalışır.Ancak belirli şartlar gerçekleştiğinde tamamı çalışmadan çıkmak için Exit komuyu kullanılır.
Procedre Çağırma:
procedure çağırma işlemi de procedure ismi ile parametreleri verilerek yapılır.




evciz(100
100
60
80);









proceure Tform1.button1click(sender:tobject); begin
evciz(100,100,60,80); end;


FONKSİYONLAR
Bir fonksiyon ise su sekilde tanımlanır:




functon fonksiyonadi(girişparametreleri:tipi):fonktipi;
sabit,değişken,tiptanımı; begin program kodları; [exit;]
fonksiyonadi:=deger; end;


ifadesine atanan değer ile yapılır.




functon fonksiyonadi(girişparametreleri:tipi):fonktipi;
sabit
değişken,tiptanımı; begin program kodları; [exit;]
result:=deger; end;



fonksiyon çağırma işlemi bir procedure çağırma işlemi gibidir.Ancak fonksiyondan değer geriye döneceği için,sonucun bir değişkene aktarılması gerekir.
x:=fak(10);
Kara Yapıları
Bu bölümde karar yapılarını ve döngüleri bulacaksınız.Programlamada çoğu kere birden fazla şart arasında bir seçeneği seçmek ve programı seçilen seçeneğe göre dallandırmak gerekir.İşte bu durumlarda karşımızdaki problemin yapısına göre kara ifadelerini kullanırız.
Bu bölümde karar yapılarından if yapısını,case yapısını bulacaksınız.
Karar Yapıları
Programlar normalde satır satır çalışırlar.İstenirse belirli şartlar aranarak programın bir kısmının çalıştrılmasını veya çalıştırılmamasını sağlayabiliriz.
1-Yordamlar (Procedures)
Bir
procedure,bir seferde çağırılabilen bir kod
parçasıdır. Yordamlar parametre de kabul edebilirler.
Örnek:
procedure TColorBox.Button1Click(Sender: TObject);
begin
ColorBox.Color := clGreen;
end;
2-Fonksiyonlar
Fonksiyonlar
da procedure yapısına benzerler ancak bir değer
döndürürler. Örneğin bir hesaplamayı içeren fonksiyon, o hesaplamaya gereksinim
duyulduğunda çağırılarak kullanılır.
Fonksiyon
tanımı:
function UcretHesapla(Deger: Double);
begin
UcretHesapla=1000;
end;
Fonksiyonu
çağırmak:
function UcretHesapla: Double;
3-Kodlama Kuralları
Kodlama
kurallarının başında açıklama satırı yamak gelir:
(* açıklama
*)
{
bu da açıklama }
Delphi'nin kendisi {} metodunu kullanır.
Diğer
bir kodlama kuralı da girinti (indent) işlemidir:
if (form1.caption='Musteri') then
begin
Form1.caption:='Bizim
Form';
end;
Yukarıdaki
satırlar tek bir satır olarak yazılabilir, ancak okumak ve gerektiğinde hata
kontrolünü daha iyi yapabilmek için girinti kurallarına uyulur:
if (form1.caption='Musteri') then Form1.caption:='Bizim Form';
4-Değişkenler
Uzunca
bir zamandır, değişkenleri (variables) şu şekilde
tanımlarız: uygulamalarda verileri temsil etmek, işlemek ve saklamak için
yapılan tanımlamalarda kullanılan sözcüklere değişken denir.
Uygulama
içinde "ücret" bilgisini temsil etmek için Ucret
ya da HesUcret gibi bir
değişken tanımlanır. Ardından bu değişkene değerler atanarak işlemler yapılır.
İPUCU:
Genellikle küçük harf ve büyük harfle başlayan değişken adlandırma kullanılır.
Örneğin: PersonelUcreti gibi.
Değişkenlerin
türleri:
Gerçek
Sayılar Real, Single, Double, Extended, Comp
Integers Integer, Shortint, SmalIint, LongInt, Byte, Word, Cardinal, Boolean, ByteBool, WordBool, LongBool, Char
Strings String,Pchar
Örnek:
var
x : integer;
begin
x:=5;
end;
Değişkenler
Var anahtar sözcüğüyle bildirilirler.
Örnek:
var
x : integer;
adresi: string;
5-Begin End Blokları
Begin ve End blokları bir grup
kodu ifade ederler.
Örnek:
Begin
x:=5;
adresi:='1234 sokak no 1';
end;
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder